Ako si začínajúca masérka otvárala živnosť

19.4.2023Život maséraČítanie do 10 minút

Mirka Palcová je začínajúca masérka, ktorá sa rozhodla otvoriť si masérsku živnosť ešte popri rodičovskej dovolenke. Ak uvažujete o kariére maséra, možno vám jej čerstvé skúsenosti s otváraním salóna v Dubnici nad Váhom pomôžu zorientovať sa v tom, čo je potrebné vybaviť, než začnete oficiálne masírovať. I keď plány každého maséra môžu byť iné, niekto sa chce zamestnať, ísť pracovať do zahraničia, masírovať vo vlastných priestoroch alebo ako mobilný masér.

Začínajúca masérka Mirka Palcová

Mirka, kedy a prečo si sa rozhodla pre masírovanie?

Ja som laicky masírovala a robila som si aj niekoľko online kurzov. Stále viac ma to zaujímalo, chcela som sa dozvedieť viac o ľudskom tele. Nebaví ma „masírovať na čas“, keď niečo na tele nájdem, rozprávam sa o tom s klientmi. Baví ma pomáhať ľuďom a s rozširovaním vedomostí aj lepšie precítim klienta.

Dokončila si v novembri 2022 akreditovaný kurz Wellness pracovník - masérske služby a rozhodla si sa otvoriť si masérsku živnosť. Je kurz dostatočným základom na rozbehnutie masérskej kariéry?

Kurz bol nadpriemerný, bola som veľmi príjemne prekvapená. Zaoberali sme sa ľudským telom a informácií bolo naozaj dosť. Napríklad pri kontraindikáciách sme si do hĺbky prebrali dôvody, prečo za určitých stavov tela nemasírujeme, nielen ich vymenovali. Bola som aj prekvapená, vlastne všetci sme boli prekvapení, že sa masírovalo hneď od prvého dňa kurzu. Cítim sa do praxe dobre vybavená ostatné príde so skúsenosťami a klientmi.

Po kurze ťa čakala skúška na overenie odbornej spôsobilosti. Je to podmienka pre otvorenie masérskej živnosti.

Áno, dala som si jeden deň voľno a hneď som sa začala učiť podľa materiálov na stránke Komory masérov. Trocha ma zmiatlo, že vo vypracovaných otázkach vždy bola vyznačená len jedna správna odpoveď, aj keď v reálnych testoch mohlo byť správnych odpovedí viac. Bolo treba ešte popracovať a dohľadať v materiáloch správne odpovede. Reálne na skúške sme dostali aj otázky, ktoré medzi vypracovanými neboli, mali sme ich ovládať z teórie a všetci z nášho kurzu to zvládli. A čo sa svalov týka, boli sme ako profíci

Zákonné podmienky si teda splnila, čo bolo ďalej?

Ja už som mala vyhliadnutý priestor, ale bol pomerne malý, preto som pre istotu volala na hygienu (príslušný Regionálny úrad verejného zdravotníctva). Popísala som salón a oni mi poradili, aké sú ďalšie kritériá. Priestor musí byť vybavený lekárničkou, umývadlom s pitnou vodou, teplou aj studenou, čisté uteráky musia byť oddelene od použitého textilu, ktorý sa musí ukladať do umývateľnej nádoby s vekom, podlaha musí byť umývateľná a tak ďalej.

Je dobré zistiť si informácie popredu, lebo ja som si do prevádzkového poriadku dala, že náter stien budem obnovovať každé dva roky umývateľnou farbou a dostala som informáciu, že stačí raz za 5 rokov a farba nemusí byť umývateľná. Ale prevádzkový poriadok je záväzný, takže musím postupovať podľa neho alebo si jeho zmenu dať znova schváliť. Keďže som si medzitým urobila aj kurz bankovania, zahrnula som aj toto do prevádzkového poriadku.

Na internetovej stránke hygieny je žiadosť na otvorenie priestoru, ktorú treba vyplniť, doložiť k nej osvedčenie z akreditovaného kurzu,  a o absolvovaní skúšky na overenie odbornej spôsobilosti, prevádzkový poriadok a ja som prikladala aj certifikát z kurzu Bankovanie.

Takže ešte stále sme na hygiene, ešte sme neotvorili živnosť.

Áno, toto bolo všetko na hygiene, keď som sa zaujímala, či mi priestor schvália. Potom som išla na živnostenský úrad a keďže ja už živnosť otvorenú mám, dala som si masírovanie do nej len pripísať. Potrebovala som samozrejme zase osvedčenie z kurzu Wellness pracovník - masérske služby a doklad o skúške. Doklady o doplnkových kurzoch na živnostenskom nepotrebujú. Ale musela som predložiť aj nájomnú zmluvu, a to s presným znením adresy ako z katastra.

Tým si teda mala vybavenú živnosť. Ešte niečo bolo potrebné?

O 5 dní som si mala prísť pre osvedčenie o živnosti a to treba zase doposlať na hygienu. A musím mať ešte ohlásenie prevádzky na meste, na to ma upozornili na živnostenskom, salón treba ohlásiť na mestskom úrade v tom meste, kde sa prevádzka nachádza.

Po otvorení živnosti ťa čakali ďalšie administratívne povinnosti a daňový úrad.

Stavila som sa na mestskom úrade, vypísala jednoduché evidenčné tlačivo so základnými údajmi ako IČO a presná adresa prevádzky.

No a potom som išla na daňový úrad. To bola celom špecialitka, vybavovanie zabralo zhruba 2 týždne. Na daňovom úrade som si bola vypýtať číslo, pretože som si registrovala virtuálnu pokladňu v telefóne, VRP pokladnicu. Dali mi kód, s ktorým som sa doma zaregistrovala na stránke daňového úradu, aby som dostala prístupové kódy pre registráciu virtuálnej pokladnice. Toto trvá 10 dní, pretože to robí externá firma. Kódy prídu do vlastných rúk na adresu trvalého bydliska.

Okolo virtuálnej pokladnice tuším bolo dosť vybavovania.

Keď prišli prístupové kódy a stiahla som si aplikáciu virtuálna pokladnica, musela som si stiahnuť ďalšiu aplikáciu pre tlač a tlačiareň. Je to taký maličký pristroj na tlačenie dokladov o zaplatení. Na Slovensku sú na to len dve firmy. No a ak si človek sťahuje aplikáciu na tlačiareň, treba si kúpiť aj licenciu, lebo bez toho to nefunguje. Takže jednu vec človek vybavuje u troch rôznych inštitúcií, ktoré nie sú prepojené, no, poradili mi živnostníci, ktorí už nejaký čas fungujú. Treba si teda s tlačiarňou kúpiť aj licenciu, len potom sa dá virtuálna pokladnica aj s tlačiarňou spárovať a plnohodnotne používať.

Čo sa nahráva do virtuálnej pokladnice?

Treba si spraviť cenník a všetko, čo je v cenníku, musí byť aj vo virtuálnej pokladnici, pod tým istým názvom. V mojom prípade sú to jednotlivé procedúry, darčekové poukážky a podobne.

A čo otváracie hodiny?

Ako väčšina masérov pracujem na objednávku. Musíte uviesť konkrétne dni, takže od pondelka do soboty na objednávku, v nedeľu zatvorené. Odporúča sa, aby v prevádzke bol jeden oddychový deň, kedy je zatvorené, ale nie je to podmienka. K otváracím hodinám treba mať na vstupných dverách aj ďalšie informácie ako názov spoločnosti, IČO, majiteľ a zodpovedná osoba.

V samotnom salóne musí byť viditeľne umiestnený prevádzkový poriadok, čo ešte?

Cenník, kniha úrazov, čestné prehlásenia, ktoré klienti podpisujú pred masážou, majú tam základné kontraindikácie masáže. Z hygieny mi jeden pracovný deň pred nahláseným dňom otvorenia volali, že prevádzku môžem otvoriť a že mi posielajú mailom sken schváleného opečiatkovaného prevádzkového poriadku. Ten musí byť tiež v salóne na viditeľnom mieste.

A v praxi už postupujem podľa toho, čo sme sa učili na kurze. Nechávať si originálne fľaše od olejov a čistiacich prostriedkov, aj keď z nich odlievam do iných nádob a značiť si, kedy boli otvorené, nestrhnúť, neprelepiť a nezmazať si nálepku s dátumom exspirácie, držať čistú bielizeň oddelene od použitej a tak ďalej.

Mirka, ďakujeme, že si sa s nami podelila o svoje zážitky na ceste k masérskej živnosti a želáme ti samých spokojných a príjemných klientov.

Stručné zhrnutie

Čo potrebovala Mirka vybaviť a kde:
Akreditovaný kurz Wellness pracovník - masérske služby (masérska škola)
Skúška na overenie odbornej spôsobilosti (Slovenská komora wellness pracovníkov a masérskych služieb, Vrútky)
Schválenie priestoru na masírovanie od príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva (hygiena)
Živnostenský úrad - pre otvorenie živnosti doložiť doklady: osvedčenie z kurze a o skúške, doklad k priestoru (nájomná zmluva, list vlastníctva)
Daňový úrad (vybavenie virtuálnej pokladnice)
Mestský úrad v mieste podnikania (nahlásenie prevádzky)

Na čo nezabudnúť v salóne:
Otváracie hodiny (s ďalšími náležitosťami) na dverách
Prevádzkový poriadok schválený príslušným regionálnym úradom verejného zdravotníctva
Cenník
Virtuálna pokladnica s tlačiarňou
Čestné prehlásenia pre klientov, že sú spôsobilí absolvovať masáž (s vymenovaním kontraindikácií)
Lekárnička
Kniha úrazov

Inšpiroval Vás článok k niečomu novému, ale chýba Vám vybavenie?
[blue_block_text]

Komentáre k článku 0

Buďte prvý, kto pridá komentár.

Táto stránka používa cookies, aby vám priniesla čo najpríjemnejšiu používateľskú skúsenosť. Viac informácií