Idem prvýkrát do sauny: Ako sa mám na to pripraviť? | velvesa.sk

Idem prvýkrát do sauny: Ako sa mám na to pripraviť?

8.3.2022Fit a v pohodeČítanie do 10 minút

Prečo sa Fíni saunujú denne? Pretože je to nielen príjemné, ale aj zdravé. Ak ste ešte neprišli na chuť saunovaniu, možno vás dnes presvedčíme, aby ste to aspoň skúsili. Rozoberieme si, čo vás v saune čaká a ako sa na saunovanie pripraviť.

Fínska sauna

Začnime benefitmi saunovania

Saunovanie v sebe spája relax a udržanie zdravia. Podľa výskumov pravidelné saunovanie slúži ako prevencia kardiovaskulárnych ochorení, ktoré sú bohužiaľ stále na prvých miestach rebríčku úmrtnosti nielen v Európe.

Aj jednorazová návšteva sauny môže priniesť lepší spánok, úľavu od stresu, bolestí svalov a únavy. Pravidelné absolvovanie sauny zlepšuje imunitu, trávenie a termoreguláciu (studené ruky a nohy) a odmenou vám bude aj čistá a rozžiarená pokožka.

Ktorú saunu si vybrať?

Wellness centrá ponúkajú často viaceré druhy sáun. Ak si ako začiatočník neviete vybrať, neostýchajte sa opýtať personálu a nechajte si poradiť.

Klasikou medzi saunami je fínska sauna. Môžete v nej očakávať 80-100°C a veľmi nízku vlhkosť. Saunovanie v suchej saune prináša najviac vymenovaných benefitov.

Infrasauna

V infrasaune nie je tak teplo, iba 40-60°C, preto je vhodná aj pre ľudí, ktorí zle znášajú vysoké teploty a suchý vzduch (napr. pri vyššom krvnom tlaku). Infrasauna pracuje na inom princípe, prehrieva priamo telo do hĺbky a nie iba vzduch okolo tela. Pobyt v nej je jednorazový a trvá okolo 30 min.

S vysokou vlhkosťou až 100% sa môžete stretnúť v parnej saune. Teplota v nej neprekračuje 50°C a para je často obohatená soľou alebo esenciálnymi olejmi.

Bylinková sauna ponúka príjemnú vlhkosť vzduchu okolo 20% a teplotu 60-70°C. Okrem potenia v parnej a bylinkovej saune vdychujete aj vlhký vzduch obohatený o bylinné výťažky, soľ alebo esencie.

Ako začať s fínskym saunovaním

Ak ste úplný nováčik, je rozumné oboznámiť sa so základnými zásadami a postupom saunovania. Pre hanblivých sú aj hodiny vyhradené čisto pre saunovanie mužov alebo žien.

Príprava pred saunovaním

Dve hodiny pred saunovaním vynechajte ťažké jedlo a úplne zabudnite na alkohol. Najpríjemnejšie vám v saune bude v stave „ani prejedený, ani hladný“. Odložte odev a všetky šperky, osprchujte sa teplou vodou s použitím mydla a osušte sa. Na pokožku nič nenanášajte, žiadne telové mlieko, deodorant alebo parfum. Do sauny vstupujte so suchou pokožkou a vlasmi, podporíte tak potenie. Je vhodné nemať studené nohy, ak sa vám to stane, zohrejte si ich v teplej vode a vysušte uterákom. Do sauny nepatria plavky ani umelá či gumová obuv! Pri vysokej teplote sa zo syntetického materiálu môžu uvoľňovať škodliviny.

Doplnky pre saunovanie

Priebeh saunovania

Do sauny vstupujte nahý a bosý, zabalený v plachte, uteráku alebo saunovom kilte. Ak si pre nedostatok miesta nemôžete ľahnúť a budete pri saunovaní sedieť, vplyvom rozdielu teplôt v úrovni nôh a hlavy sa telo nerovnomerne zohrieva. Môžete použiť klobúk na saunovanie, ochráni hlavu pred prílišným prehrievaním.

Vždy si pod seba podkladajte plachtu alebo uterák, v ideálnom prípade aj pod nohy. Čo sa teploty týka, musí panovať zhoda medzi všetkými účastníkmi saunovania. Do istej miery viete teplotu regulovať tým, že si sadnete na nižšie alebo vyššie saunové lavice.

Dodržujte saunovú etiketu, správajte sa ohľaduplne, dvere od sauny otvárajte a zatvárajte rýchlo, aby ste eliminovali únik tepla. Vnímajte ostatných návštevníkov sauny, nezaberajte si miesto iba pre seba a nerušte hlasným hovorom. Okukovanie tiel ostatných návštevníkov sauny je nevhodné a považuje sa za drzé a neslušné.

Pri poslednom kole saunovania môžete použiť peeling, alebo saunový med, ale dbajte na to, aby ste pot alebo peelingový prostriedok nefŕkali okolo seba.

Kolá saunovania

Jedno fínske saunovanie má viaceré kolá. Keď sa dostatočne v saune vyhrejte, zmyte zo seba pot vlažnou vodou a ochlaďte sa buď studenou sprchou postupne od končatín smerom do stredu tela alebo krátkym osviežením v bazéne. V niektorých saunách môžete využiť aj vonkajšie priestory a schladiť sa napríklad v snehu. Po schladení sa zabaľte do suchého uteráka, županu alebo plachty, ľahnite si na lehátko a relaxujte.

Sauna s možnosťou ochladiť sa v exteriéri

Pri jednom saunovaní sa zvyčajne absolvujú dve až štyri kolá. Riaďte sa úplne svojimi pocitmi a do ničoho sa nenúťte. To isté platí aj pre dĺžku pobytu v saune. Odporúča sa 10-15 minút, ale toto je skutočne individuálne a každé saunovanie sa budete cítiť inak. Jednoducho ostaňte v saune dovtedy, kým vám je horúčosť príjemná a odpočívajte mimo sauny dovtedy, kým vám nezačne byť zima.

Po poslednom kole saunovania sa osprchujte bez použitia mydla a na pokožku nič nenanášajte. Ak je wellness vybavené tepidáriom, môžete si pol hodinku poležať na vyhrievanom lehátku.

Po saunovaní

Sauna je najlepšia navečer. Telo dostane zabrať, ale bude sa vám dobre spať. Neplánujte si po saunovaní žiadne ťažké aktivity. Ideálny je relaxačný režim a spánok.

Rozhodne doplňte stratu tekutín. Vhodnými nápojmi sú voda, minerálka a nesladené čaje, prípadne riedené ovocné šťavy. Napite sa pred saunovaním, pri každom odpočinku a po saunovaní. Vhodné je doplniť aj minerály – hlavne horčík a vápnik. Vyhnite sa alkoholu!

Ako často absolvovať saunu?

Spočiatku jedenkrát do týždňa. Keď si telo na saunovanie zvykne, môžete prejsť na 2-3 saunovania týždenne a prípadne sa ako Fíni saunovať denne.

Po saunovaní je vhodné dopriať si relax

Pre koho nie je sauna vhodná

Aj saunovanie má kontraindikácie. Nepatrí do nej čokoľvek infekčné, lebo pri vyššej teplote a vlhkosti sa patogénom darí šíriť do okolia. Keď naše telo bojuje s infekciou, nenúťme ho znášať ďalší nápor v saune.

Výnimkou je prípad, keď cítite úplne prvé ľahké príznaky prechladnutia. Vtedy môže saunovanie pomôcť stimulovať imunitný systém, ktorý ochorenia zvládne. Tieto pokusy ale rozhodne nepatria do verejných sáun! Experimentujte na sebe v súkromnej saune, kde nehrozí, že nakazíte iné osoby.

Sauna sa nehodí ani v čase menštruácie a tehotenstva (individuálne), pri epilepsii, ochoreniach srdcovo-cievneho systému, pri vysokom tlaku a ochoreniach pľúc, obličiek a kĺbov. Teplu a vlhku sa vyhýbajte aj v prípade infekčných ochorení kože.

Nezabudnite: saunu nikdy nekombinujte s alkoholom. Nekonzumujte ho pred, počas ani tesne po saunovaní.

Ak sa rozhodnete skúsiť saunu, pri dodržaní základných pravidiel vás čaká veľmi príjemný relaxačný zážitok. Saunovanie sa môže stať súčasťou vášho zdravého životného štýlu.

Inšpiroval Vás článok k niečomu novému, ale chýba Vám vybavenie?
[blue_block_text]

Komentáre k článku 0

Buďte prvý, kto pridá komentár.

Táto stránka používa cookies, aby vám priniesla čo najpríjemnejšiu používateľskú skúsenosť. Viac informácií