Ľudský rozmer maséra

10.5.2023NapredovanieČítanie na 5 minút

Odborné znalosti v oblasti masérstva sa učia na rôznych školách a inštitúciách. Môžete navštevovať nespočetné množstvo kurzov a škôl, ale to, čo robí majstra majstrom, práve pri masážach nie je len znalosť remesla. Vedieť, na čo siahnuť a s akým prítlakom je samozrejme základ. Ale ako konať v situácii, keď niečo preženiete a vyviniete sily priveľa, alebo sa pod vašimi dotykmi klient rozplače, pretože uvoľnením svalovej blokády sa uvoľní aj psychika, to už sa často neučí.

Komunikácia s klientom je pre úspech masáže kľúčová

Komunikovať a hľadať

Na svojich kurzoch pre začínajúcich masérov často zdôrazňujem, že je potrebné s klientom komunikovať. Pýtať sa, či je to, čo robím, v pohode. Miesta, na ktorých je masáž menej príjemná, dosť často spolu súvisia napríklad z pohľadu Čínskej medicíny. Skrátka hľadám príčinu klientovho nepohodlia a skúmam, či súvisí so svalmi, alebo skôr s orgánmi. Snažím sa nerobiť závery z jedného dotyku a konkrétneho miesta, beriem do úvahy stav svalov, šliach, kostí, meridiánových dráh a bodov reflexnej terapie. Mohla by som ešte zohľadňovať orgány podľa SU-JOK, ale to už by konkrétne pre mňa bol veľký zmätok. Pretože orgány podľa SU-JOK a reflexnej terapie sú niekedy rozdielne.

Rešpektovať klienta ako jedinečnú bytosť

Keď sa vrátime k ľudskej stránke maséra, je dôležité ku klientom pristupovať ako k jedinečnej osobnosti. Niektoré prístupy hádžu všetkých do jedného vreca, pritom príčina nášho nepohodlia nie je vždy jednoznačná. Kedykoľvek robím klientovi niečo nepríjemné za účelom rozmasírovania, alebo povolenia svalu, vždy hovorím: „Strážte si ma. Potrebujem, aby to trošku bolelo, ale nie tak, aby sa to nedalo vydržať. Pohladkať vás môžu doma a keby to stačilo, nie ste tu. Teraz potrebujem trochu pritlačiť, aby sme rozhýbali to zatuhnutie.“

Ale keď budem tlačiť príliš, klient sa mi zatne. Môže to byť nevedomky, ale už so mnou nespolupracuje. Len ticho trpí a čaká, až prestanem, až povolí tá nepríjemná bolesť. Preto potrebujem od klienta spätnú väzbu a na základe nej tlačím, alebo ukončujem činnosť v danom mieste. Keď niečo preženiem do bolesti, tak sa ospravedlním. Nie je to nič zložité, ide len o zdravý rešpekt.

Klienti mi hovoria, len to prebehnite, ja to vydržím. Nie sú tu preto, aby držali. Hovorím im, že to pokojne môžu pustiť, pretože práve to, že niečo dlho (vy)držali, ich doviedlo pod moje ruky. Držia si napätie, bolesť, smútok, … A tie sa im „schovajú“ do svalu alebo orgánu.

Masáž sa týka aj duše a emócií

Hneď ako ja toto napätie povolím, môže sa stať, že klientovi vyhŕknu slzy. Zrazu človek môže pustiť to, čo ho zablokovalo a potom je konečne pokoj. Stáva sa to veľmi ojedinele, ale je dôležité o tom vedieť a byť schopný na to zareagovať. Vy ako masér môžete len povedať, že je všetko v poriadku, ponúknuť klientovi vreckovku, vypočuť jeho tápenie a pokiaľ nemáte ďalšie vzdelanie napríklad z odboru psychoterapie, tak sa v jeho pocitoch veľmi „nevŕtajte“.

Je dobre, že došlo k úľave. Prostredníctvom sĺz sa niečo uvoľnilo aj z duše a to je prvý krôčik ku zmene. Často sa za svoje slzy klienti ospravedlňujú, takže ich uistite, že sa nič nedeje. Že to zostáva v masérni a oni ani vy už na to nemusíte myslieť. Stalo sa a je to preč.

Všetko zostáva v masérni

Do masérne tiež nepatria žiadne klebety a ohováranie. Niekedy to vyzerá ako samozrejmosť, ale mnohokrát sa hovor zvrtne a ste pri téme, pri ktorej ste byť nechceli. Klienti potom nemajú istotu, že nabudúce to nebudú oni, kto bude terčom komunikácie v masérni.

Jeden klient mi povedal, lekár má byť skoro ako farár. Mali by sme mu bez obáv povedať svoje trápenie a on by sa mal snažiť nám pomôcť. Aspoň slovom nás utešiť a snažiť sa hľadať riešenie. Vo svojej masérskej práci to aj tak cítim. Hovorím práca, ale niekedy to cítim ako poslanie. Ak pracujete srdcom a láskou, je to na vašich dotykoch poznať.

Každý masér má svoj rukopis. Tak, ako sa prváčik učí písať a po základnej škole má už „vypísanú ruku“ a spoznáte jeho list podľa jeho písma, tak aj masér sa učí čítať svojimi dlaňami telo klienta. Na kurzoch hovorím kolegom: „Keď neviete, zatvorte oči. Čítajte svojimi dlaňami to, čo pod nimi máte.“ Keď prižmúrite alebo zatvoríte oči a prechádzate po svaloch klienta rukami pomaly a dôkladne, vaša citlivosť sa zvýši, budete precízny a vaše dotyky budú klientom príjemné. Ak by aj boleli, tak ladnosť vašich dlaní uhladí bolesť, ktorú nájdete.

Ktorákoľvek práca, ktorú robíte s láskou, prestáva byť prácou a začína byť zábavou.

Eva Kupilíková, masérka a terapeutka

Inšpiroval Vás článok k niečomu novému, ale chýba Vám vybavenie?
[blue_block_text]

Komentáre k článku 0

Buďte prvý, kto pridá komentár.