Masáž a bolesť I.: Má masáž bolieť?

9.8.2022NapredovanieČítanie na 5 minút

Dôvod večnej dilemy medzi dvoma extrémnymi typmi klientov. Tým prvým nie je žiadny tlak od maséra dosť silný, preferovali by parný valec alebo rozbiť telo boxerskými rukavicami. Tí druhí jajkajú od bolesti, aj keď masér masíruje 10 cm nad pokožkou. Ako je to teda s bolesťou pri masáži?

Bolesť pri masáži

Čo je bolesť

Vnímanie bolesti je komplexný fenomén, ktorému sa intenzívne venujú vedci a odborníci v medicíne. Vezmime si úplne jednoduchý zdravotnícky zákrok ako je vŕtanie zubov. Pre niekoho ničím výnimočný zážitok, pre iného nočná mora.

International Association for Study of Pain definovala už v roku 1984 bolesť takto: „Bolesť je nepríjemný pocit alebo emocionálny zážitok spojený so skutočným alebo potenciálnym poškodením tkaniva alebo popisovaný termínmi takéhoto poškodenia.“

Pre maséra je dôležité slovné spojenie „potenciálnym poškodením“. Naznačuje, že vnímanie bolesti môže zintenzívniť aj jej očakávanie. Tu je dobrým príkladom práve zubár alebo strach pred ihlami a injekciami.

Každý človek má inú toleranciu bolesti, teda schopnosť bolesti odolávať bez výraznejších fyzických alebo psychických následkov. Tolerančný prah môže klesať alebo stúpať v závislosti od mnohých faktorov (napr. obavy, zhoršené zdravie, opakovanie bolesti, naproti tomu opiáty, alkohol, silná viera v zlepšenie stavu a dôvera v terapeuta).

Vnímanie bolesti je veľmi individuálna záležitosť a nedá sa paušalizovať dokonca ani u toho istého človeka. Každý má dni, keď je na bolesť citlivejší a kedy „znesie“.

Hranica bolesti pri masáži

A bude tá masáž bolieť?

Ak počujete túto otázku od klienta, mali by ste spozornieť. Klient možno nikdy na masáži nebol, má s masážou zlé skúsenosti buď osobne alebo z počutia, prípadne je úzkostlivej povahy či trpí nejakými zdravotnými ťažkosťami spojenými s bolesťou.

Po tejto otázke by ste sa ešte pred masážou mali s klientom porozprávať. Pýtajte sa na jeho skúsenosti s masážou, na kontraindikácie, vysvetlite mu, čo masáž obnáša, čo môže očakávať počas masáže a po nej. Skrátenú verziu rozhovoru by mal masér absolvovať rutinne s každým klientom, najmä, ak ho vidí prvý krát. Pri opakovaných návštevách postačia dve osvedčené otázky: Ako sa dnes cítite? a Čo máte nové?

Bolesť počas masáže a jej subjektívne prežívanie

Lektori na kurze masážnych techník veľmi často dostávajú otázku, či má masáž bolieť. Odpoveď je pomerne jednoduchá. Masáž môže bolieť, ale má bolieť príjemne. Samozrejme, sú masážne techniky, ktoré bolia viac, resp. pri ktorých sa s bolesťou viac počíta.

Pociťovanie bolesti pri masáži je individuálne

Aby sme lepšie porozumeli tomu, čo sa skrýva pod pojmom „príjemná bolesť pri masáži“, má to byť bolesť, ktorú konkrétny klient definuje ako znesiteľnú. Takže na otázku, či bolí, odpovedá Áno, ale môžete ešte; Áno, ale je to dobré; Áno, ale pomáha to; Áno, ale toto vydržím. A hlavne odpovedá, neprehĺta slzy ani nepremáha mdloby

Apropo – komunikácia. Ak sa dostanete pri masáži k hranici znesiteľnej bolesti, postupujte so zvýšenou opatrnosťou. Cieľom masáže je uvoľniť svalstvo (resp. ošetriť tkanivá) tak, aby to klient stále hodnotil ako príjemné a pomáhajúce a nie ako bolestivé a frustrujúce.

Pri prekročení hranice znesiteľnej bolesti na ďalší bolestivý podnet svalstvo reaguje odmietnutím a stiahnutím, čo je presný opak toho, čo sa snažíme dosiahnuť. Preto postupujte pomaly a komunikujte s klientom. Po zistení, kde je najbolestivejšie miesto, sa mu už môžete detailne venovať a striedať intenzívnu masáž s jemnejšími uvoľňujúcimi ťahmi.

Pripomínajte klientovi nutnosť dýchať do hĺbky, až do brucha a nezadržiavať dych pri pocitoch bolesti. Telo dostáva viac kyslíka a metabolizmus má lepšiu šancu spracovať všetky podnety z masáže, zároveň sústredenie mysle klienta na dýchanie ho čiastočne odpútava od vnímania bolesti.

Komunikácia pri masáži je pri bolesti kľúčová

Ani Rím nepostavili za deň

Klient nezriedka na svojom tele „pracuje“ niekoľko týždňov, ba i mesiacov, než príde k vám na masáž s tým, že ho niečo bolí, že sa mu zle hýbe, pracuje a spí.

Snažiť sa celé to napraviť v rámci jednej masáže je niekedy zbytočne hrdinské. Dôverujte v regeneračnú schopnosť klientovho tela a doprajte mu čas. V tomto zmysle klienta aj poučte, vysvetlite mu význam cvičenia, nahrievania, automasáže a relaxácie a objednajte ho na ďalší termín.

Ľudské telo nie je stroj a niekedy sú jeho reakcie prekvapivé a nepredvídateľné. Pri masáži je často nevyhnutné spôsobiť to, čomu hovoríme bolesť, ale mala by byť znesiteľná a príjemná. Modriny po masáži, pokiaľ nejde o bankovanie alebo o klienta s málo odolnými cievami (čo by mal klient tiež riešiť), nie sú žiaduce.

Ako sa vám darí manažovať bolesť pri masáži u klientov?

Inšpiroval Vás článok k niečomu novému, ale chýba Vám vybavenie?
[blue_block_text]

Komentáre k článku 0

Buďte prvý, kto pridá komentár.