Načo je masérovi asertivita?
Určite ste niekedy čítali profil absolventa študijného odboru masér na strednej zdravotníckej škole alebo inzerát s požiadavkami na maséra. Okrem manuálnej zručnosti a fyzických vlastností sú kľúčovými charakteristikami empatia a trpezlivosť, ale tiež komunikatívnosť, chuť pomáhať a asertivita. Čo znamená to posledné slovo a prečo asertivita skvalitňuje prácu maséra?
Čo je to tá asertivita?
Nie každý sa s touto komunikačnou technikou stretne, aj keď ju možno sám používa. Názov pochádza z latinského asercio (ang. assert), čo znamená tvrdiť, požadovať a všeobecne sa dá pojem asertivita chápať ako zdravé sebapresadzovanie sa. Autorom tejto komunikačnej stratégie je Andrew Salter a jej zásady prezentoval v roku 1949.
Na konflikt alebo ohrozenie inštinktívne reagujeme útokom alebo únikom (prípadne ustrnutím). Dnes už nemusíme bojovať denne o holý život a ľudia sú navyše obdarení schopnosťou verbálnej komunikácie. Asertívna komunikácia ponúka nástroje na to, ako nereagovať v nepríjemnej situácii agresívne (boj), ani pasívne (útek, zmrznutie), nenechať sa uniesť negatívnymi emóciami a dosiahnuť obojstranne uspokojivý výsledok.
Komunikačná zručnosť
Asertivita sa zaraďuje medzi komunikačné stratégie a chápe sa ako schopnosť primeraným spôsobom vyjadriť svoje názory a pocity v komunikácii s inými ľuďmi. Tým primerane sa myslí bez manipulácie, agresivity alebo pasivity zvládať aj konfliktné situácie alebo stret názorov.
Cieľom asertivity je win-win, teda stav, kedy všetci účastníci komunikácie sú spokojní s výslednou dohodou a majú pocit, že ich záujmy a práva boli uspokojené a rešpektované.
Asertivita v masérni
Práca maséra je väčšinou o relaxe a uvoľnených, spokojných klientoch, no aj v nej sa nájdu stresové situácie. Občas je to jednanie s úradmi alebo s prenajímateľom priestorov, ale aj s klientmi, ktorí sa dostavia na masáž s meškaním a očakávajú, že masér im venuje svoj voľný čas alebo prestávku, môže sa vyskytnúť nespokojný klient, prípadne klient prekračujúci etické hranice.
Pri masážach v hotelových wellness sa masér niekedy stretne s tým, že klienti trvajú na masáži napriek tomu, že im to pre kontraindikáciu neodporúča, pretože majú masáž v cene víkendového pobytu.
Asertívne techniky učia, ako s kľudom vyjadriť nesúhlas alebo kritiku a aj ich prijímať, ako s potešením prijímať aj vyjadrovať pochvalu, aktívne počúvať, uplatňovať svoje nároky, žiadať o láskavosť (a byť si vedomý, že to nie je právo) a zbaviť sa tendencie ospravedlňovať svoje konanie.
Rozhodne sa podobné komunikačné zručnosti v masérni aj v bežnom živote zídu, pre dobrú masáž potrebujeme byť totiž uvoľnenými a spokojnými masérmi a to sa dosahuje ťažko, keď v sebe potláčame agresivitu alebo sa cítime zneužívaní a nevieme sa ozvať.
Pozitívne nastavenie v zmysle úprimného záujmu o ľudí, ich pocity, názory a ťažkosti, rešpekt k potrebám a hodnotám iných ľudí a schopnosť jasne a úprimne si povedať svoje priania a zámery môže masérovi pomôcť výrazne si skvalitniť nielen masérsku prax, ale aj rodinný život a vzťahy všeobecne.
Zmeny v komunikácií treba nacvičovať
Dobrou správou je, že asertivita má úzku väzbu na empatiu a tej mávajú maséri dostatok. Naučiť sa komunikovať inak vyžaduje čas, úsilie a nácvik, zásady asertívnej komunikácie a jej techniky sa nedajú vtesnať do jedného článku.
Zmena vnútorného nastavenia chce tiež čas a úprimnú snahu. Niekto má asertívne princípy naučené z rodiny, pre iného bude novinkou, že sa dá reagovať aj inak, ako to robil doteraz.
Ak vás téma zaujala, využite dostupnú literatúru a internet, prípadne sa môžete prihlásiť na kurz, kde si okrem teórie vyskúšate i praktické zručnosti.
Zdokonaľovať sa a byť lepším masérom totiž neznamená iba učiť sa nové masérske techniky, ale aj snahu byť vyrovnaným, pohodovým a zdravo sebavedomým človekom.