Komunikácia pri masáži: Kedy rozhovor pomáha a kedy skôr škodí?

11.2.2021NapredovanieČítanie na 5 minút

Vhodne zvolené slová môžu niekedy zanechať lepší dojem ako samotná masáž. V tomto článku sa dozviete, ako by mala vyzerať profesionálna komunikácia a čoho by sa masér mal vyvarovať.

komunikacia pri masazi obrazok

Komunikácia je dôležitá, no často prehliadaná súčasť práce maséra. Od toho, čo poviete či, naopak, nevyslovíte do veľkej miery závisí, aký zážitok si z masáže váš klient odnesie. Dobrý prejav vám môže pomôcť získať si dôveru klienta a pocit, že je v dobrých rukách.

Pozrime sa bližšie na to, ako by profesionálna komunikácia s klientom mala vyzerať.

Menej je viac

Základom komunikácie pri masáži je etika maséra. Všetko, čo si od klienta pri masáži vypočujete, musí zostať medzi vami.

Masáž nepôsobí iba na telo, ale aj na psychiku. Neraz sa stane, že sa klienti pod vplyvom uvoľnenia a pohody rozrozprávajú o svojich trápeniach, starostiach, rodinných a pracovných problémoch.

Na tieto informácie nemusíte hľadať riešenia, iba si ich vľúdne vypočuť a prejaviť účasť. Buďte klientom k dispozícii a uistite ich, že načúvate a vnímate, čo vám hovoria. Klientovi väčšinou stačí, že sa vyrozprával a uľaví sa mu.

Empatickí maséri nemávajú problém s dostatkom klientely – ľudia ich vyhľadávajú nielen pre ich šikovné ruky, ale aj ako bútľavé vŕby.

Masér by zároveň počas masáže nemal byť utáraný a príliš rozptyľovať pozornosť svojho klienta. Uvedomte si, že váš osobný život nemusí nikoho zaujímať. Ľudia za vami chodia, aby si oddýchli, zregenerovali telo alebo vyriešili nejaký zdravotný problém.

Rozprávať by ste sa s klientom mali najmä pred a po masáži. Počas nej sa obmedzte iba na otázky týkajúce sa pohodlia klienta.

komunikacia pri masazi obrazok

Základy dobrej komunikácie

  • Pri prvom stretnutí sa ľudom pozerajte do očí.
  • Masér by sa mal vždy pred masážou pýtať na zdravotný stav, kontraindikácie a problém, ktorý by klient chcel riešiť.
  • Pokiaľ je klient na masáži prvýkrát, oboznámte ho s priebehom masáže a upozornite ho, na čo má dbať a čoho sa má vyvarovať po masáži.
  • V priebehu úvodného rozhovoru pozorne počúvajte a buďte prítomný.
  • Nepoužívajte odborný slang a výrazy, ktorým klienti nemusia porozumieť.
  • Počas masáže sa pýtajte, či sa klient cíti príjemne a má všetko, čo potrebuje.
  • Na konci sa nezabudnite opýtať, či bolo všetko v poriadku a ako bol dotyčný s masážou spokojný.

Ako sa vyjadrovať terapeuticky

Bežnú hovorovú reč používame natoľko zautomatizovane, že sa nad samotným výberom slov väčšinou hlbšie nezamýšľame. Správny výber slov však môže výrazne prispieť k celkovému ozdravnému pôsobeniu masáže.

Pozitívne slová sú liečivé

Medicínsky výskum preukázal, že vnímanie pocitov v tele – od tých príjemných až po bolestivé, je do istej miery subjektívna záležitosť a závisí od myšlienok a presvedčení jednotlivca.

Napríklad u pacientov, ktorí sa bolesti báli a viac sa na ňu sústredili, boli zaznamenané negatívnejšie pocity než u tých, ktorí ju prijali ako súčasť seba a vytvorili si k nej pozitívnejší vzťah.

Tieto poznatky majú praktické využitie aj pre prácu maséra. Pomocou pozitívne ladených výrazov môže klienta naviesť k väčšiemu uvoľneniu a dôvere a posilniť tak celkový uvoľňujúci efekt masáže.

Odveďte pozornosť klienta od popisu bolestivých miest k pozitívnejším obrazom pomocou slov ako “pohodlie, teplo, relax” a podobne.

komunikacia pri masazi obrazok

Používajte výrazy s jasnou výpovednou hodnotou

Niektoré slová sú výstižnejšie ako iné. Napríklad lososová je konkrétnejšie označenie istého odtieňu farby ako všeobecné pomenovanie ružová. Výrazy preto vyberajte starostlivo a slová voľte tak, aby boli výstižné a zrozumiteľné.

Opisom ľudia rozumejú lepšie

Opisy a prirovnania preniknú do mysle vášho klienta ľahšie ako len bežné frázy. Napríklad, nie každý hneď vie, čo si má predstaviť pod pojmom “uvoľnite sa”.

komunikacia pri masazi obrazok

Nejasné pokyny tak môžu nakoniec viesť k tomu, že sa váš klient bude cítiť napätejšie ako predtým.

Nahraďte ich radšej za opisné vety v štýle “Pozorujte svoj dych a na chvíľu si predstavte, že vaše ramená zalieva príjemné teplo. Každým nádychom cítite, ako viac a viac klesajú.”

Utíšte vnútorný monológ

Na záver jedno odporúčanie, ktoré sa netýka rozprávania. Sami utíšte svoje myšlienky a udržiavajte počas masáže pozornosť v prítomnom okamihu.

Čím väčší pokoj a ticho z vás bude počas masáže vyžarovať, tým skôr sa vo vašej prítomnosti ľudia na túto špecifickú atmosféru naladia. A z návštevy u vás odídu uvoľnení, oddýchnutí a plní novej energie.

Inšpiroval Vás článok k niečomu novému, ale chýba Vám vybavenie?
[blue_block_text]

Komentáre k článku 0

Buďte prvý, kto pridá komentár.