Ako si pomôcť, ak máte v lete opuchnuté nohy | velvesa.sk

Ako si pomôcť, ak máte v lete opuchnuté nohy

18.7.2022Fit a v pohodeČítanie do 10 minút

Opuchnuté nohy vedia poriadne znepríjemniť leto. Ak netrpíte vážnejším ochorením a nohy vás hnevajú iba pre vysoké vonkajšie teploty, máme zopár rád, ako si rýchlo pomôcť. Najlepšou cestou však stále zostáva prevencia v podobe zdravšieho životného štýlu.

Opuchnuté nohy nás trápia hlavne v lete

Prečo nohy opúchajú

Príčin, prečo cítime, akoby naše nohy boli zo železa, je viacero. Letné horúčavy sú len jednou z nich. Horšie stavy môžu zažívať ľudia s nadváhou a hormonálnymi výkyvmi, tehotné ženy, ľudia trpiaci chronickým žilovým ochorením a problémami so srdcom, obličkami či pečeňou.

Teplo spôsobuje spomalenie prietoku krvi, žily sa snažia krv ochladiť, rozťahujú sa a s väčšou ťažkosťou vytláčajú krv späť k srdcu. V ich okolí sa začnú hromadiť tekutiny a opúchajú hlavne lýtka, členky a priehlavky.

Opuchnuté nohy – vyzujte sa a vyložte si nohy hore

Prvá pomoc pri opuchnutých nohách

Aj v prípade opuchnutých nôh si viete rýchlo pomôcť a aspoň čiastočne nohám uľaviť. Ak máte tesnú obuv alebo ponožky či vysoké opätky, vyzujte sa. Ak je to možné, vyložte si aspoň na chvíľu nohy do vyššej polohy, ideálne až nad úroveň srdca.

Minimum, čo môžete pre svoje nohy spraviť, je hýbať nimi a nezotrvávať dlhý čas v rovnakej polohe. Pri sedavom zamestnaní sa aspoň raz za hodinu postavte, prejdi sa a ponaťahujte. Poďakujú vám nielen nohy, ale aj chrbát, krčná chrbtica a vaše zápästia a ruky. Aj pri sedení za počítačom môžete striedavo dvíhať špičku smerom hore a rolovať prsty smerom k päte. Uľahčíte tým žilám vytláčať krv smerom k srdcu.

Doma si môžete nohy osprchovať chladnou vodou alebo si dať kúpeľ v chladnej vode so soľou, ideálne epsomskou alebo magnéziovou. Epsomská alebo aj horká soľ sa tradične používa ako liečebná soľ pri opuchoch brucha. Podľa výskumov sa horčík a sírany dobre vstrebávajú cez pokožku a telo ich vie temer okamžite využiť. Ak trpíte ochoreniami čriev, pečene, obličiek alebo srdca, kúpeľ radšej konzultujte s lekárom.

Kúpeľ nôh v soli

Opuchy a kŕče nôh sú často spôsobené aj nedostatkom horčíka. Kúpeľ nôh v soli alebo masáž nôh horčíkovým olejom sú jednoduché a príjemné metódy, ako rýchlo dodať telu magnézium a uľaviť si pri pocite ťažkých a opuchnutých nôh.

Masáž je vôbec dobrý nápad. Jemné premasírovanie chodidiel chladivou emulziou, vibračnou pištoľou (toto máme overené, veľmi príjemné a pomáha), masážnym ježkom alebo na špeciálnych valčekoch nohám určite uľaví. Ak vás nohy hnevajú pravidelne alebo máte zamestnanie, kde veľa sedíte či stojíte, oplatí sa investovať do masážneho prístroja alebo vaničky.

Prevencia vzniku opuchov nôh

Dá sa opúchaniu nôh v letných horúčavách vôbec vyhnúť? Do istej miery áno, ak ste relatívne zdraví, budete dbať na prevenciu a zdravší životný štýl.

Na prvom mieste spomenieme pitný režim. Dehydratácia je jednou z príčin, prečo krv hustne a nohy opúchajú. Na druhej strane ale zbytočné nalievanie sa tekutinami zaťažuje obličky a tiež sa môže prejavovať opuchmi, napríklad známymi vačkami pod očami. Takže zachovajte mieru a prijímajte množstvo tekutín primerané aktuálnemu stavu vášho organizmu a podmienkam prostredia, v ktorom sa pohybujete. V lete sa často zabúda na to, že vzduch z klimatizácie je síce chladný, ale tiež suchý. Takže pitný režim by mal byť dostatočný aj pri pobyte v klimatizovaných priestoroch.

Priveľa soli a opuch nôh

Pozor na príjem soli v potrave a v nápojoch. Po športe a pri vyššej miere potenia je rozumné zaradiť do pitného režimu aj minerálne vody, ale celodenné popíjanie minerálky telu skôr uškodí ako pomôže. Sledujte svoj príjem soli. Obľúbené letné pokrmy jej niekedy obsahujú prekvapivo veľa: syry, dochucované zeleninové šaláty, grilované mäso a údeniny či ryby. Cez leto je zelenina veľmi dobre dozretá, skúste si užiť jej prirodzenú chuť bez zbytočného dochucovania soľou.

Ako sme už spomenuli, nohám prospeje pohyb. Nevynechávajte kvôli páľavám prechádzky, ale von sa vyberte v neskorších popoludňajších hodinách a vyhýbajte sa rozpáleným chodníkom. Zdržujte sa v prírode, pri vode alebo na tráve pod stromami. Doprajte si akýkoľvek pohyb, ktorý je vám príjemný.

Opuchnutým nohám uľavíte, ak si ich pri spánku niečím podložíte, aby boli počas noci vo vyvýšenej polohe.

Bohužiaľ, už aj v Európe sa vážnym problémom stáva nadváha a obezita. Vyššia hmotnosť zaťažuje kĺby, krv a lymfa neprúdia bez prekážok, oblečenie často škrtí a prispieva k pocitom nepohody. Ľudia s nadváhou a obézni trpia pocitom ťažkých nôh temer zákonite. Snažte sa držať si primeranú váhu, je to cesta, ako sa vyhnúť horším zdravotným ťažkostiam než iba opuchom nôh.

Chodenie naboso nohám prospieva

Obliekajte sa primerane. Príliš tesné oblečenie a obuv problém s opuchnutými nohami môže len zhoršiť. V ideálnom prípade by ste nemali po vyzlečení mať výrazne vytlačené švy od nohavíc, spodnej bielizne a ponožiek ani pásiky od sandálov. V horúcom lete preferujte chodenie naboso po rôznych prírodných povrchoch. V prípade problémov so žilami noste kompresné ponožky alebo podkolienky.

Už sme si spomenuli význam horčíka pre správne fungovanie svalov a hospodárenie s tekutinami. Podobne prospešný je aj draslík. Príjemná správa je, že okrem ovocia, zeleniny, strukovín, potravín z celozrnnej múky a rýb nájdeme vyšší obsah horčíka alebo draslíka aj v horkej a mliečnej čokoláde, čiernom čaji, kokosovej vode a červenom víne.

No nezabudnite ani na avokádo, špenát, banány, kakao, zemiaky, bielu fazuľu, šošovicu a hrach, marhule, šťavy z pomaranča, mrkvy či grepu, šípky, huby, orechy a mäso z kvalitného kuraťa či rýb ako losos, zubáč a tuniak.

Problémom so žilami a tým aj opuchmi nôh v lete trpí vraj až 80% ľudí. Ak sa tento problém týka aj vás, skúste zaradiť viaceré vyššie spomenuté postupy a majte krajšie leto.

Inšpiroval Vás článok k niečomu novému, ale chýba Vám vybavenie?
[blue_block_text]

Komentáre k článku 0

Buďte prvý, kto pridá komentár.

Táto stránka používa cookies, aby vám priniesla čo najpríjemnejšiu používateľskú skúsenosť. Viac informácií